Po poprzednim badaniu wiemy, że sklepy e-commerce mają jeszcze sporo do poprawy w kontekście dostępności cyfrowej.
W dobie dynamicznie rozwijającego się handlu internetowego, gdzie zakupy online stały się codziennością dla milionów użytkowników, kluczowe jest, aby strony internetowe były dostępne.
Kontynuujemy serię SPRAWDZAMY. Tym razem nasz zespół audytorski, wraz z niewidomą testerką Pauliną, postanowił ocenić kolejne polskie e-sklepy pod kątem wdrażania standardów dostępności cyfrowej. Kolejno wybraliśmy Media Expert, czyli giganta elektronicznego z branży RTV – AGD.
Z badania Gemius „E-commerce w Polsce 2023” wynika, że to cena jest najistotniejszym czynnikiem wyboru danego serwisu internetowego przez konsumenta. Na tę kwestię wskazuje aż 46% badanych, stąd popularność porównywarek cenowych, takich jak Ceneo.
Polacy nie lubią przepłacać. Widząc atrakcyjniejszą cenę za ten sam produkt, najczęściej kierują się właśnie nią, a nie przywiązaniem do konkretnego e-sklepu. Oczywiście, bezpieczeństwo transakcji jest również wysoko na liście priorytetów.
Ale co w sytuacji, gdy niewidomy konsument, korzystający z jednego z najpopularniejszych czytników ekranu, nie jest w stanie poznać faktycznej ceny produktu? Przeciętny użytkownik e-sklepu z niepełnosprawnością wzroku może mieć tak podstawowy problem!
Ile kosztuje lodówka każdy widzi, ale czy na pewno?
Ile kosztuje lodówka każdy widzi, ale czy na pewno? Nasza testerka Paulina dokładnie „przyjrzała się” sytuacji i już na starcie natknęła się na dość zaskakujący błąd. Korzystając z czytnika ekranu NVDA nie była w stanie zweryfikować realnej ceny lodówki. Sprzęt sczytywał ją jako 299 999 zł! Jest to zatrważająco duża kwota jak za lodówkę, co prawda bardzo elegancką, ale bez przesady…
Dla porównania, w innym sklepie RTV AGD (Media Markt) ta sprawa wygląda dużo lepiej. Poprawny zapis ceny to taki z przecinkiem. Wówczas wiadomo, w jaki sposób ją odczytać. Czytnik NVDA poprawnie odczytuje cenę równą 2 999,00 zł.
Zatem, skoro lodówki są bardzo podobne a cena podawana przez czytnik stukrotnie wyższa/niższa to jak myślisz, który produkt wybierze niewidomy użytkownik?
Użytkownicy nawigujący po stronie za pomocą klawiatury przechodzą np. za pomocą tabulatora przez elementy serwisu, a następnie zatwierdzają wybór za pomocą entera. W takim przypadku kluczową kwestią dla użytkownika jest wiedza na jakim elemencie strony aktualnie się znajdują.
Służy do tego tzw. widoczny fokus – czyli najczęściej ramka dookoła elementu na którym zatrzymał się użytkownik (to trochę tak, jak podświetlanie elementów strony po najechaniu kursorem).
Jest to jedna z podstaw dostępności cyfrowej, czyli kryterium poziomu AA, a dokładniej 2.4.7 Widoczny fokus, która w badanym sklepie nie została zaimplementowana. Podczas nawigowania na stronie za pomocą klawiatury nie ma widocznego fokusa.
Bez niego, osoby użytkujące serwis za pomocą klawiatury nie będą w stanie się zorientować, który element jest wyróżniony i kiedy podjąć działania. Widoczny fokus w innym e-sklepie jest obecny, ale jego subtelny wygląd sprawia, że jest prawie niewidoczny. Wyraźniejszy fokus może poprawić nawigację i zwiększyć satysfakcję użytkowników o różnych potrzebach.
Tagi ARIA (Accessible Rich Internet Applications) to kluczowe oznaczenia dodawane do znaczników HTML. Informują one użytkowników technologii asystujących o stanach, rolach i właściwościach elementów stron i aplikacji.
W przypadku pól formularzy (np. wyszukiwarka) wymagane jest ich odpowiednie opisanie tagiem <aria-label>. Ten element na stronie Media Expert pozostaje pusty. Uzupełniając go odpowiednią wartością tekstową dajemy użytkownikowi czytnika ekranu do zrozumienia jakie czynności może wykonać.
Bez odpowiedniego kodowania formularzy, ich wypełnienie może być praktycznie niemożliwe przez niektóre grupy osób.
Choć e-commerce w Polsce stopniowo dostosowuje się do wytycznych WCAG, proces ten wymaga dalszej poprawy. Niestety, sklep internetowy Media Expert nie spełnia standardów dostępności, co utrudnia korzystanie z niego wielu użytkownikom.
Warto jednak pochwalić fakt, że od 30.07.2024 Media Expert wspiera osoby posługujące się językiem migowym, oferując tłumacza zarówno w sklepach stacjonarnych, na stronie internetowej, jak i na infolinii.
Mamy nadzieję, że przepisy EAA, które wejdą w życie w 2025 roku, zmotywują przedsiębiorców do priorytetowego traktowania dostępności cyfrowej. Dzięki temu stworzą bardziej inkluzywne środowisko online, dostępne dla wszystkich.
Jak uważasz, jaki e-commerce powinniśmy zbadać jako kolejny? A może jesteś właścicielem e-sklepu i chciałbyś poddać się próbie?
Koniecznie daj nam znać telefonicznie lub przez formularz kontaktowy.
Razem zweryfikujmy poziom dostępności polskich e-commerce’ów!
*Brzmi to niesamowicie, choć niestety nie wiemy jeszcze, jak tłumacz języka migowego wspiera obsługę przez infolinię. Obiecujemy uzupełnić artykuł, gdy tylko uzyskamy te informacje.