Zadbaj o dostępność.
Naprawdę trudno w obecnych czasach wyobrazić sobie funkcjonowanie bez Internetu. Teoretycznie przestrzeń online jest otwarta dla wszystkich i pozwala w łatwy, wygodny sposób znaleźć praktyczne informacje, załatwić sprawy urzędowe lub dostarczyć sobie nieco rozrywki.
Czy jednak na pewno Internet jest równie gościnny dla wszystkich użytkowników? Szacuje się, że około 15% ludzi na świecie boryka się z różnymi formami niepełnosprawności. Dla nich często dostęp do stron internetowych bywa utrudniony, a niekiedy wręcz niemożliwy.
Aby temu przeciwdziałać, powołano do życia inicjatywę Web Accessibility Initiative (WAI), która regularnie przygotowuje wytyczne dotyczące dostępności w Internecie, a także tworzy narzędzia poprawiające ją.
WAI odpowiada za opracowywanie standardu WCAG, który zbiera wszystkie istotne przepisy na temat tego, jak zapewnić dostępność stron dla wszystkich użytkowników, minimalizując dzięki temu wykluczenie społeczne również w przestrzeni wirtualnej.
Strona dostępna, czyli jaka?
Dostępność strony lub aplikacji mobilnej dotyczy szeregu jej parametrów i elementów znajdujących się na niej. Aby były one przystosowane do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami, należy zadbać o zwiększenie funkcjonalności witryny – na poziomie wizualnym i informatycznym.
Strona dostępna powinna być przede wszystkim funkcjonalna i prosta w obsłudze, odpowiadając na potrzeby osób słabowidzących, niewidomych lub mających problemy z koordynacją. Równie ważna jest także przejrzystość treści i znajdujących się na stronie komunikatów. Dzięki temu użytkownicy mogą się po niej bez trudu poruszać.
Jak uzyskać dostępność strony – najważniejsze kwestie
Wszystko zaczyna się od projektu strony. Warto już na tym etapie zadbać o stworzenie przestrzeni przyjaznej wszystkim użytkownikom. Jednym z najważniejszych elementów jest dobry projekt. Witryna lub aplikacja musi być w pełni czytelna, bez niepotrzebnych dodatków, które mogą dezorientować i utrudniać zrozumienie treści. W wielu przypadkach mniej naprawdę znaczy więcej.
Inną niezmiernie ważną kwestią jest zadbanie o kontrasty na stronie. Subtelna kolorystyka w wielu przypadkach potrafi prezentować się niezmiernie wyrafinowanie. Niestety nie zawsze jest czytelna dla wszystkich osób odwiedzających witrynę lub korzystających z aplikacji. Stąd też warto korzystać z kolorów kontrastujących, które zwiększają widoczność kluczowych elementów.
Oprócz kontrastów i czytelności projektu warto wykorzystać duże przyciski kontrole (np. CTA), które ułatwiają nawigowanie po stronie. Niezmiernie ważna jest także możliwość konfigurowania wielkości tekstów i obrazów do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Na nowoczesnych, dostępnych stronach internetowych wykorzystuje się szereg dodatkowych narzędzi. Ich zadaniem jest zwiększenie komfortu korzystania z zasobów witryny. Stosuje się do tego programy do rozpoznawania głosu lub tłumaczące tekst pisany na mowę. Dzięki nim z zasobów internetu mogą korzystać nawet osoby niewidome.
Powinno się także zadbać o wprowadzenie możliwości poruszania się po stronie bez używania myszy poprzez skróty klawiszowe. Dzięki nim witryna lub aplikacja stają się przyjazne także dla osób, mających problemy z koordynacją, którym posługiwanie się przyciskami myszy sprawia trudność.
Czemu dostępność strony jest istotna?
W podstawowych założeniach dostępność strony ma służyć osobom wykluczonym cyfrowo i dawać im równe szanse w dostępie do treści, prezentowanych w przestrzeni wirtualnej. Dzięki temu u sporego grona użytkowników podnosi się komfort codziennego życia.
Warto jednak spojrzeć na dostępność strony szerzej – tak naprawdę elementy takie, jak zwiększenie czytelności i ułatwienie nawigowania po stronie wpływają bowiem na wygodę wszystkich internautów, nie tylko tych, mających specjalne wymagania.
Stosowanie się do zasad dostępności prowadzi zatem do tego, że użytkownicy chętniej odwiedzają daną witrynę, co prowadzi do zwiększenia ruchu oraz często wyższych konwersji. Strona staje się lepiej widoczna i zyskuje coraz wyższe oceny od odbiorców.
Dostępność wpływa jednak nie tylko na satysfakcję użytkowników. Przekłada się też na lepszą pozycję w wynikach Google, dzięki wykorzystaniu komunikatów audiodeskrypcyjnych, alternatywnych tytułów i innych dodatkowych treści.
Okazuje się zatem, że dostępność to tak naprawdę korzyść dla wszystkich zainteresowanych stron.